Saturday 26 January 2013

Sedih, Gembira, Redha....

Macam lagu pulak tajuk entry kali ni...

This year, ramai kawan2 yg dah nak kawen, yg plan nk tunang and x kurang jugak yg dh nk tambah ahli keluarga baru...for me of coz la hepi! Kawan2 nk bertemu hari bahagia, kita tumpang seronok la...hehehe.."Selamat Berbahagia kawan-kawan!"...heee...

Cuma, kadang2 hati mcm sayu tiba2 and sekali sekala...am i deserve to have that feeling???
Bukan cemburu, cuma sayu and sebak mengenangkan apa yg pernah berlaku dikala kwn2 lain dh jmpa bahagia masing2...memories remain..., tipulah kalau boleh utk diri ni melupakan segalanya sekaligus...org ckp pengalaman pahit tu lebih selalu diingati berbanding perkara yg manis...

Sometimes i know my mom's feeling..she might be worried that i will choose to be alone forever...ntahla, bukan senang nk mncari teman pengganti.. Kalau cinta itu ibarat menukar baju, ia tetap sesuatu yg bukan mudah utk diuruskan...sebelum menukar baju, baju kena dipilih, kena pastikan ianya bersih, kena pastikan ianya sesuai dgn masa dan keadaan...dan ternyata cinta lebih sukar dari menukar baju..org slalu ckp, "pilih org yg syg kita lebih dr kita syg org tu"..tapi boleh ke utk terima seseorang tnpa rasa syg di dlm hati? Org sekeliling saya mngkin fikir saya masih teringat kan si dia, my first love...hakikatnya dia bukan lagi di hati saya..mana mungkin saya mengingati org yg membuang cinta saya semudahnya? Luka itu dh lama sembuh, tapi parut mengambil masa utk hilang..2 tahun terlalu awal utk melupakan semuanya...Realized i lost my heart to someone who doesn't care, and found it crying in the corner, it was totally hurt...BUT..

There's a say, " Don't ever lose yourself in attempt to hold on to someone who doesn't care about losing you.."

Cinta di hati dh lama berganti, cuma utk kesekian kalinya saya dah bersedia, dia sememangnya bukan jodoh saya...In our life, there are things that we don't want to happen but have to accept, things we don't want to know but have to learn, and people we cant't live without but have to let go... :)

They keep saying:

" this is the time for u to be happy..u need to show to him, that u deserve more happier life rather than be with him!"

" ada hikmah semua ni..mgkin lebih baik skarang drpd after dh kawen nti..jodoh yg ditentukn mgkin adalah yg terbaik dr yg sebelum ni.."

" kita merancang, Allah yg tentukan..walau sebanyak mana kita usaha, jika dia bukan yg ditentukan, dia tetap bukan jodoh kita..cuma mungkin cara yg digunakan oleh dia silap..tapi maafkanlah kerana mungkin itu yg terbaik utk semua..."

Thanks to all my frens yg ambil berat..mgkin mereka turut sedih ketika itu...selama 6 tahun berlakon di pentas yg sama, ternyata kesudahannya watak heroin menjadi milik org lain...

My prepared answers:

"Bercinta balik? Nantilah..."
"In Sha Allah, ada jodoh, adalah.."
" tunggu kwn2 (letak nama) kawen dulu"
" kerja xde, belajar pun x habis, camne nak kawen?"

Soalan berganti soalan berganti jawapan yg tak pernah habis...setiapkali ada berita kwn2 atau cousin yg dipinang org, wajah mak yg saya jeling...if i can, i want to tell her " please don't ever worry about me.. the important thing is i'm happy with my life rite now..it doesn't matter i'm getting married or not, i am so happy become your daughter in this world,.."

A heart break is kinda like a blessings from God. It's just His way of letting me realize that He saved me from the wrong one..Saya percaya pada janji Allah..Dia lebih mengerti apa yg saya perlukan..nescaya hanya Dia yg Maha Mengetahui...apalah sgt diuji dengan dugaan kasih sayang yg belum halal di sisinya berbanding nikmat kasih sayang dan persahabatan yg saya miliki dari keluarga dan sahabat..Dia tarik rasa cinta yg mungkin tidak pernah diredhai olehNya dan Alhamdulillah ujian itu membuatkan saya kmbali kepadaNya yg satu...

- solat yg x pernah terjaga
- mengaji Alquran hanya sekali sekala
- impian saya hanya utk bersamanya bukan mencari keredhaanNya
- saya sendiri tak pernah berdoa dipertemukan saya dgn jodoh yg telah ditentukan olehNya utk saya
- menyayanginya bukan kerana Allah...hanya utk memilikinya...

Saya mengakui kelemahan diri...Alhamdulillah...saya menyedarinya ketika diri masih dikurniakan fizikal dan mental yg sihat..masih sempat utk saya memperbaiki diri dan terus memperbaiki diri...terima kasih Ya Allah...

Ye!! Saya berhak sedih, kecewa dan marah ..kerana itu semua perasaan saya yg dikurniakan olehNya utk saya..namun saya perlu redha supaya saya lebih menghargai rasa tenang dan bahagia yg turut dihadiahkan olehNya kepada saya...

I just want to live a life without worries, where i can be me, without fear of being judged..I want to let go of the past, live the present and dream of the future. The smile on my face doesn't mean my life is so perfect, it's just the reflection of knowing IT WILL BE ONE DAY...In Sha Allah...

Doakan saya ye kawan-kawan...doakan saya istiqamah dalam menjdi hambaNya yg sentiasa redha...dan doakan saya utk jauh dari rasa kecewa...Amin...

....dalam kegelapan itu, terbit cahaya dariMu, memandu hambaMu menuju iman,
Menginsafi diri dengan ketaqwaan dan kesabaran,
Kau terangi jalanku menuju syurgaMu...dan Kau tuntuni dengan hidayahMu,
Hanyalah padaMu kuhadapkan diri, mohon keampunan...

Rai said; "Forget the past that made you cry, focus on the present thst completes your smile,
becoz Allah always knows everything best for u..."

-semoga istiqamah dalam mencari keredhaanNya-


2 comments:

norrohaniza said...

Aja ak sangat suka baca entry nih!b strong okeh?bak kate nsync no men no cries..hidup aja!haha mcm pilihanraye pulak ea..

Unknown said...

Hehehe...thanks eja! Hepi sbb ada kwn2 mcm ko! Always pray for the best! In Sha Allah... :)

Post a Comment